Вихід США з НАТО за ініціативою новообраного президента Дональда Трампа, який урочисто вступає на посаду вже завтра, може призвести до судових суперечок, зазначає політолог і експерт у сфері оборонної політики Майкл Пек у статті для Business Insider. Дискусії про можливий вихід Америки з НАТО під час президентства Трампа підкреслюють складний баланс влади в США та юридичну невизначеність щодо президентських повноважень у сфері зовнішньої політики. Хоча Трамп приватно обговорював можливість такого кроку, законодавчі та судові перешкоди, а також ймовірні наслідки для глобальної безпеки ставлять під сумнів його здатність втілити це рішення в реальність.
У 2020 році Конгрес ухвалив розділ 1250A, який забороняє президенту в односторонньому порядку виводити США з НАТО без згоди Конгресу або двох третин Сенату. Це нововведення підкреслює прагнення законодавців зберегти роль Америка в альянсі, особливо в умовах зростаючої загрози.
Водночас Конституція США не містить чітких вказівок щодо процесу виходу з міжнародних угод, що створює юридичну невизначеність. Прецеденти, зокрема рішення у справі Youngstown Steel (1952), свідчать, що суди можуть переглядати аргументи виконавчої влади, враховуючи дії Конгресу. Таким чином, якщо Конгрес висловить чітке бажання залишитися в НАТО, це може ускладнити запланований вихід за ініціативою президента.
Проте адміністрація Трампа могла посилатися на інший прецедент — вихід адміністрації Джиммі Картера з угоди про взаємну оборону з Тайванем. Верховний суд тоді відмовився втручатися, вважаючи це питання політичним, а не юридичним. Подібна логіка може бути застосована й стосовно НАТО.
Вихід США з НАТО може спричинити серйозні геополітичні наслідки. Міністерство юстиції Трампа у 2020 році стверджувало, що право виходу з договору є виключним повноваженням президента, яке не підлягає обмеженням з боку Конгресу. Цей аргумент базується на широкому розумінні президентських повноважень у сфері зовнішньої політики.
Проте такий підхід не можна вважати однозначним. Як зазначає Карен Сокол з Дослідницької служби Конгресу, суди можуть не прийняти цю претензію, враховуючи, що Конституція передбачає спільну роль президента та Сенату у ратифікації міжнародних угод.
Незалежно від можливих юридичних наслідків, навіть часткове відступлення США може завдати шкоди альянсу. Навіть зменшення участі США в НАТО може викликати у інших членів сумніви щодо доцільності їхніх внесків у колективну оборону.
Раніше УНІАН повідомляв, що Дональд Трамп обговорював можливість виходу США з НАТО. У ЗМІ вже з'явилися повідомлення про занепокоєння в Європі щодо цього сценарію. Там побоюються, що Трамп може вивести США з НАТО і таким чином підірвати Альянс. Проте є й думки, що Трамп просто блефує, намагаючись змусити європейських партнерів більше вкладати в свою оборону.
При цьому рішення про вихід не може бути ухвалено президентом одноосібно. Якщо Трамп виграє вибори і захоче офіційно відкликати участь США в НАТО, йому доведеться чекати на проміжні вибори в Сенат і Конгрес.